Thursday 11 June 2015

Tanda dia bukan jodoh kita

1. Senarai Perkara Yang Tidak Kamu Setujui
Kamu mempunyai senarai tentang apa yang kamu tak suka tentang pasangan kamu lumrah manusia tak sempurna dan banyak kelemahan, tetapi apa yang kamu tak suka tentangnya dia mampu di senaraikan berpuluh-puluh dan kamu simpan dengan rapi di hati kamu dan tak mahu menunjukkan kerana kamu sayang dia.
2. Selalu menjauhkan konflik antara kamu berdua
Jika berlaku salah faham itu biasa, tetapi apabila setiap masalah itu selalu cuba di jauhi dan bukan mencari penyelesaian., di simpan terus di dalam hati. Jika lama-lama di simpan jika berlaku konflik nanti masalah kecil pun boleh jadi besar kerana rasa tak puas hati yang berlarutan.
3. Dia tak pernah menhiraukan tentang kesihatanmu
Sebagai contoh, dia tahu kamu alahan tetapi bersama kamu dia tetapi hisap rokok dan tidak mempedulikan kamu.
4. Dia sentiasa mahu perubahan dari kamu tapi dia tak mahu berubah dirinya sendiri.
Dia mahu kamu berubah untuk jadi lebih baik, sebagai contoh dari memakai baju yang seksi kepada yang lebih sopan dan bertutup. Dari tak bertudung ke memakai tudung, dia mahukan perubahan kamu.Tapi bila tiba dia ? dia tak mahu lakukan perubahan , katanya susah untuk lakukan berubahan..
5. Dia tidak mempercayai dengan kamu
Kepercayaan ada teras dalam perhubungan , tetapi kalau tidak ada kepercayaan itu bagaimana perhubungan itu mahu di teruskan ? sebagai contoh kamu mahu pergi keluar tengok wayang dengan kawan-kawan dia meminta kamu laporkan setiap 1 jam apa yang kamu buat ? sebagai pasangan perlu ada toleransi dan kepercayaan.
6. Dia tak pernah menyokong apa yang kamu suka (impian dan cita-cita )
Sebagai contohnya impian kamu adalah teringin mahu jadi doktor , tetapi apa yang si dia katakan bahwa " tak payahlah jadi doktor , perempuan bila dah kawin tugaskan kat dapur juga " .
7. Dia selalu buat kamu bersedih, duka dan tiada mood
Bila jumpanya tak sah kalau tak bergaduh, tak sah kalau kamu mesti tak menangis kerananya. Sehinggakan menjejaskan aktiviti harian kamu dan buatkan kamu tak ada mood. Buat itu tak boleh , buat ini tak berkenan di matanya.
8. Dia tak pernah hargai dan peduli apa yang kamu buat
Dalam perhubungan saling menghargai satu sama lain itu satu pekara yang penting, tetapi bila kamu buat sesuatu untuk dia, tapi dia tak hargai ? kamu cuba masak mee goreng dan minta dia rasa ," awak saya tak makan mee goreng la ,lain kali tanya dulu sebelum masak tu,sama ada saya suka atau tidak" Si dia belikan tudung, "ishh awak nie belikan tudung nie tak cantiklah tak pandai betul pilih warna"
9. Tiada chemistry atau keserasian
Keserasian itu penting kerana kamu adakan hidupnya dengannya dalam jangka waktu mungkin lama. Jika setiap hari bergaduh, salah faham sikit bertumbuk, tak boleh buat salah sikit maka nak marah-marah? bagaimana nanti bila dah berkahwin ?
10. Dia tak pernah membicarakan tentang masa depan hubungan kamu berdua, hal perkahwinan dan membawa jumpa ibu bapanya.
Tujuan perhubungan cinta antara lelaki dan perempuan itu untuk apa ? bukankah untuk ke arah menjadi yang halal atau perkahwinan ? Jika hanya untuk couple ? rasanya itu bukan tujuan untuk kamu hidup. Dan tak pernah perkenalkan langsung pada ibu bapa kamu ? itu membukti dia tidak serius dengan kamu. Fikir-fikirlah.


kredit : www.ikahwin.my

5 comments:

  1. Semoga kita dapat jodoh yang baik dan sempurna. Amin

    ReplyDelete
  2. nice sharing hehe ^^ suka baca even umur ina baru 16 thn haha :p

    ReplyDelete
  3. hihihi.. hmmmm... kenyataannya mcm tu lah kowt...klu bukan jodoh tu jauh jek rase cuma xperasan/xnk trima hakikat jek kowt.. :P keep doa lah. semoga jodoh y terbaik akan tiba tepat pada waktu nya.. insyaAllah amin...

    ReplyDelete
  4. hihihi. kalau jodoh tak kemana kan . kalau dah bukan jodoh, buat mcm mne pon tetap tak bersama

    ReplyDelete