23 Ramadhan

11:34:00 pm

Hi, assalamualaikum.


Hari ni dah 23 ramadhan. sobs. Tinggal seminggu je lagi nak raya. Rasa macam sekejap je masa berjalan kan, eh berlari.Tahun ni buat persiapan raya macam tak teruja sangat sebab duduk sorang dan jauh dari keluarga. Bulan puasa pun tak rasa sangat. haih. Puasa tahun ni aku rasa macam penuh dengan dugaan kahkah. Aku sempat berpuasa bersama keluarga tapi untuk dua hari je. tsk. Masa hari pertama dengan kedua puasa, aku balik terengganu sebab tu je peluang yang ada dan nasib baik Johor cuti masa hari pertama puasa so dapat la cuti tiga hari. Tapi hari ketiga puasa tu aku dah bertolak ke Johor. Walaupun cuma dua hari, aku tetap bersyukur hihi.

Tapi hari aku naik bas tu sadis betul, bas yang aku naik tu patutnya bertolak pukul 9.30 pagi. Aku dah plan cantik dah, kalau ambik tiket pagi ni, aku boleh sampai Johor petang sebelum berbuka, so aku tak mengganggu masa berbuka adik aku. Oh lupa nak cakap, adik aku kerja kat Johor jugak, baru setahun kat sini. Okay sambung. Sebab aku suruh adik aku tolong ambik aku hari tu, aku tak nak la menyusahkan dia. Tapi malangnya plan aku musnah. Bas buat hal pulak. Masa tu aku naik bas SP Bumi. Aku beli tiket awal kot. Seat single dan tingkat atas. Hari tu dah la bas datang lambat dalam setengah jam lebih, aku siap pergi kaunter tiket lagi, aku tanya "bas lambat lagi ke? Agak-agak bas sampai dalam pukul berapa?" orang yang jaga kaunter tu boleh jawab macam ni "bas lambat". Tu je? Aku tahu la bas lambat, kalau bas dah sampai aku takde la pergi tanya dia. pfft. Menduga kesabaran aku betul la hari tu, dah la hakak puasa. haih. Pastu bas menuju ke Pasir Gudang muncul, tapi hampa lagi, janji bas lain tapi yang sampai bas lain. Bas dua tingkat jugak, tapi semua seat kat atas je. Dah la semua double, sempit pulak tu. Perjalanan jauh kot, sakit pinggang aku. Tapi aku tetap menempuhi dengan penuh kesabaran, huh. Tak cukup dengan tu, jalan sesak pulak dan akhirnya aku berbuka dalam bas. haih. Makan roti sardin dengan minum air kotak vico. Tragis betul hari tu.

Dan sepanjang puasa ni jugak, kebanyakkannya aku berbuka puasa dalam kereta haha. Minum air kotak je, bila sampai rumah makan apa yang ada je dan hasilnya berat aku turun 5kg hewhew. Kadang aku rindu nak berbuka dengan family. sobs. Kalau kat rumah semua mak aku sediakan. Kat sini aku kena usaha sendiri. Kalau tekak tiba-tiba nak makan masakan Terengganu, aku cuma mampu menangis di bucu katil. tsk tsk. Kalau pergi bazar ramadhan kat sini aku tengok semua menu kebanyakkan sama je. Bosan. Nak makan sedap-sedap kena masak sendiri. Nak masak pulak tak sempat sebab sampai rumah dah dekat pukul 7. huh. Boleh je nak masak tapi makan lambat sikit la, aku je malas. hihi.


Rindunyaaa dendeng mak. Nak balikkk tsk tsk.
Dapnya dapat makan dengan nasik panas panas ni. huhu

SGShop Malaysia 10xRM100 shopping credit giveaway by Iman Abdul Rahim

9:16:00 pm



Bismillahirahmanirahim. Assalamualaikum, fuh nervous ni sebab dah lama tak join giveaway kuikui. Busy sangat sampai tak sempat huhu sekarang dah sempat apa lagi, join jelah. hiks. Okay, kalau saya dapat RM100 shopping voucher ni, saya nak beli kasut sukan sebab kasut sukan saya baru hilang dua hari lepas. huwaaaa. Sedihnyaa. Siapa tah yang jahat sangat curi kasut di bulan yang mulia ini. tsk tsk. Kasut dalam pagar pun orang ambik, lepas dari kejadian tersebut, semua kasut letak dalam rumah kahkah. Kesian saya dah tak boleh nak bersukan. tsk. Sedih betul, tissue please tsk tsk.

4 June 2017

9:52:00 am

Assalamualaikum


Hi, cuba teka aku kat mana ? ekekeke kat Pasir Gudang la.huh Sekarang dah lain sikit suasana dia sebab dah bawak laptop dan ada wifi hewhew. Serunuknyaa rasa bila ada dua benda ni. kahkah. Tapi tak seronok jugak sebab wifi lembab macam siput huhu tak boleh nak buat apa-apa sebab rumah sewa kat kawasan terpinggir kahkah redha jela. Hari ni ada masa terluang sikit untuk daku meluahkan perasaan kat sini. sobs ;'/  Di malam yang sendu ni, jiwa tak menentu sikit sebab suka kenang benda-benda sedih. huh. Dah la housemate semua keluar. hmm. 

Sebenarnya aku ada masalah sikit dengan kerja hmm. Ni kerja pertama dalam hidup aku, kerja yang aku tak pernah tahu pun apa benda skop kerja dia sebelum ni, dan aku memang tak tahu apa-apa. Aku cuma mintak kerja secara random. Sebab baru habis belajar dulu dalam kepala ni cuma fikir lepas je habis belajar mesti kena kerja atau sambung Ijazah. Bila tak dapat sambung, memang kena kerja la. So aku mintak je mana-mana kerja, pantang nampak iklan jawatan kosong mesti mohon. Masa tu memang semangat sebab taknak ketinggalan dengan classmate masa diploma. huhu. Pastu mohon kerja dalam bidang elektronik je, pemikiran aku masa tu memang sempit. Tak fikir luar kotak. Sebab aku ingat kursus kejuruteraan ni boleh kerja kat kilang sebagai technician je. huh. Dan selepas 3 bulan menganggu, akhirnya dapat kerja kat Johor ni. Aku kerja kat sini dah 1 tahun 3 bulan, dan sikit pun aku tak berkenan dengan kerja aku ni. Semua aku buat adalah terpaksa sebab niat nak kumpul duit. Aku ada mohon tempat lain tapi takde dapat panggilan temuduga pun. Gaji kat sini memang berbaloi dengan kelulusan diploma aku ni, cuma kerja tak macam yang aku harap. 

Suasana kerja buat aku tak selesa. Bila kerja ni macam-macam orang yang aku jumpa. Kebanyakannya suka putar belit cerita untuk selamatkan diri sendiri yang akhirnya menyusahkan orang lain. Selfish. Tak rasa bersalah ke tipu ? Aku tak tahan dengan orang yang suka tambah kerja aku yang sepatutnya bukan kerja aku. Sebab dia nak lepas tangan dan tak nak bertanggungjawab, aku jadi mangsa. Mungkin sebab aku baru dan tak tahu apa-apa. Ingat aku tak penat ke. Kadang aku terpaksa tipu dengan alasan 'tak pandai' dan 'tak tahu' untuk mengelakkan diberi kerja yang tak berkaitan dengan skop kerja aku. Tapi aku jugak yang kena balik, orang tu bagitahu semua orang yang dia kenal yang aku ni tak pandai dan tak tahu buat kerja sedangkan tu alasan aku untuk selamatkan diri. Aku keliru la. Patut ke aku kerja kat sini lagi?. Aku sorang je kat sini pegang jawatan ni, dan aku baru setahun lebih dan bermakna sebelum aku kat sini, dah ada orang lain yang kerja kat tempat aku. Kadang salah orang dulu, aku yang kena bertanggungjawab. Orang tak boleh terima kalau aku cakap tu bukan salah aku, tu orang dulu yang buat. Tapi orang kat situ cakap tu semua alasan sedangkan aku tak tipu. Kalau ada masalah, kebanyakkannya akan lepas tangan dan salahkan aku. Mungkin sebab aku baru. 

Dah la, aku nekad nak berhenti kerja tapi lepas dapat peluang kerja lain atau peluang sambung ijazah atau kahwin. Sebab aku tak tahan. Sungguh. Penat hari-hari serabut. Pernah sekali ada sipulan ni cakap "bulan depan Husna kena join buat inventory sebab dia bukan ada kerja pun". *maki dalam hati* sambil buat kerja aku yang bertimbun tu. Dia ingat aku takde kerja sedangkan dia dah banyak tambah kerja aku. Kau rasa? Masa dia cakap tu, aku buat tak tahu je, diam. Tapi aku diam pun kena jugak, tak puas hati takde orang layan dia, dia tambah lagi perli-perli aku. Gila. Aku biarkan je kata-kata tu lalu macam angin. Lagi ni bulan puasa menduga kesabaran aku betul, takut hilang semua pahala puasa aku. Dah la, aku penat. Sebelum kepala aku ni botak fikir pasal kerja, baik aku berambus. Doakan aku. Oh yang suka mengata aku tu, bukan perempuan gais, tapi lelaki. Untuk pertama kali dalam hidup aku jumpa lelaki macam tu, mengata orang, batu api dan suka menokok tambah cerita. Yela kalau tak tambah perasa mana sedap kan. 

Doakan aku dapat kerja lain. Aku tak kisah gaji macam mana asalkan persekitaran okay dan takde orang macam kat tempat kerja aku sekarang dan jugak takde orang yang suka tambah kerja orang dan takde orang yang sesuka hati nilai diri aku tanpa kenal betul-betul dengan aku. Huh. Aku penat. Bye. 



ps ; Tulis cerita ni ikut perasaan sangat. kah
Happy reading