anak P E R T A M A

1:29:00 pm

Assalamualaikum. 

hurm

best ke jadi anak sulung ?
kadang kadang best, kadang kadang tak .

kenapa?
entah.

kadang aku rasa sedih dengan nasib aku. hahaha
sebab aku anak sulung ke ? entahlah.

Aku ingat lagi dulu masa aku baru masuk sekolah darjah 1, hari pertama sekolah. mak ngan abah hantar aku dekat kelas aku, 1 Luhur sk ladang, terengganu. Lepas salam, terus tinggal aku sorang sorang dekat kelas tuh. Sorang pun aku tak kenal. Waktu rehat pulak aku tak keluar kelas, sebab tak tau nak buat apa, nak pergi mana, nak makan macamana, semua aku tak tahu. aku duk sorang sorang dalam kelas tu sampai habis waktu rehat. Aku tengok kawan sekelas aku semua pergi makan dengan mak ayah diorang. ade yang g makan dengan kakak or abang diorang yang sekolah tu jugak.
Balik sekolah aku mengadu kat mak aku, aku tak makan, kawan kawan semua pergi makan dengan mak ayah dengan harapan mak abah aku datang sekolah aku esoknya untuk teman aku makan.
Esok, waktu rehat aku ikut kawan aku dengan mak dia pergi kantin. sampai je kat sana aku terjengket jengket cari mak aku kat sana. tapi hampa. mak abah aku takde pun. aku nangis sorang sorang, jalan balik ke kelas. hahahaha... sedih oke.
esoknya barulah mak aku datang, lepas mengadu beberapa kali. haih
Dulu darjah 1, aku dapat no 2 dalam kelas. aku happy gile, tak sabar nak bgtau abah. masuk je dalam kete terus bgtau abah, tapi abah tak percaya. seddiihh ! 

kalau belajar pulak, belajar sendiri je. tak paham, tanya kawan kawan. kawan tak paham, aku pun tak paham lah. adik adik aku, tak paham tanya aku. hurm

masa nak sambung belajar lepas spm dulu, semua aku buat sendiri. kawan aku tolong isikan borang matrik untuk aku. upu aku isi sendiri, tak tahu tanya kawan. kesian =(
adik aku pulak, aku yang settlekan semua. menyampah.
sampai pasal boleh sambung belajar dengan SPA pun aku tahu lepas setahun habis spm. sedih.. haha

Dulu sekolah rendah, cikgu marah sebab tak siap kerja sekolah, lek er sorang sorang. takde pun mengadu dekat mak abah. kena rotan dekat tangan. aku tak buat bukan sebab aku malas, tapi sebab aku tak tahu. aku bukannya budak pandai walaupun duk kelas paling depan. Bergaduh dengan kawan dekat sekolah, dengan budak laki. Lek er, settle semua sendiri. hahhaa.. adik aku walaupun lelaki, gaduh dengan kawan kawan kat sekolah, sibuk nak suruh abah pergi sekolah marah kawan dia. Aku dulu takde pun nak mengadu macam tuh.

anak sulung lah sebenarnya paling banyak hidup susah. Dulu aku baru lahir, abah mana ada kete lagi. ada pun motor je, duk rumah sewa. Lepas adik aku yang ke 2 tu lahir, ada rumah sendiri, ada kereta. untunglahkan. kalau gaduh dengan adik adik, aku je kena mengalah sebab mak kata aku paling tua walaupun memang adik aku yang salah. Nasiblah kan .







You Might Also Like

11 budak awesome !

  1. Nampak keluarga sakinah yang bahagia. Semoga damai sejahtera selalu untuk keluarga Huzna.
    Saya juga sebagai anak pertama. nasib yang Huzna alami, sama dengan yang saya alami. Tak mengapa, yang penting pengalaman tersebut menjadikan kita menjadi lebih dewasa.

    Salam dari Blogger Indon

    ReplyDelete
  2. saya pun selalu kena mengalah dengan adik. padahal adik saya yang salah T.T sadis

    ReplyDelete
  3. betul2...ecah sbg anak sulung kena mngalah dalam byk hall.. hurmm.. berkorban je. kena kentalkan hati selalu

    ReplyDelete
  4. sbb tu bila jadi anak sulung...fikiran cepat matang sbb kita biasa berdikari :)

    ReplyDelete
  5. arghhh... sama lah kita. anak sulung yang semuanya harus settle sendiri.. huhu

    ReplyDelete
  6. hehe..saya pun anak pertama..memang jadi bahan ujian la..sebab pertama..walaupun begitu, saya sangat manja tapi pandai berdikari juga hahah

    ReplyDelete