Pengalaman Baru

11:50:00 pm

Assalamualaikum. hewhew


Bestnyaa perasaan bila duduk rumah sendiri ni. huh. Tenang je pastu tak rasa kosong sebab dikelilingi ahli keluarga kikiki. Kalau kat rumah sewa kat Johor tu sunyinya rasa, walaupun ada housemate. Hati pun sensitif je, sikit-sikit nak nangis haha manja sangat menyampah la. Saya dengan housemate tak rapat pun cuma tegur biasa je. Tak pandai la nak berkawan nak bermesra-mesraan ni haha. Haa ada jugak nak cerita pasal kawan rumah sewa ni tapi nanti la entri lain okay sebab kali ni nak cerita pasal tempat kerja. huh.

Sebelum ni saya pernah cerita pasal pekerjaan saya sekarang sikit-sikit, tapi ni nak cerita lebih sikit. hehe. Ni pengalaman kerja untuk pertama kali dalam hidup saya sebab selama 22 tahun hidup ni saya tak pernah kerja pun cuma menghabiskan duit mak bapak je. hewhew. Sorry. Dulu memang mak dengan ayah tak menggalakkan saya kerja mungkin sebab saya sorang je anak perempuan mereka atau dorang ingat saya tak pandai berdikari. kahkah. Bila dah habis diploma ni saya plan untuk sambung ijazah tapi tak kesampaian so taknak bagi hidup ni nampak sia-sia saya pun kerja. kuikui. Tapi malangnya bila apply terus dapat jauh berbatu-batu dari rumah.huh. Fikir panjang jugak, tapi positif je dengan harapan nak cari pengalaman kerja. huhu, taip panjang-panjang ni baru intro. kuikuikui.

Okay nak cerita pasal persekitaran pulak. Saya ni jenis macam katak bawah tempurung tau (sikit la). Kawan pun tak ramai. Tak pandai bergaul. Kalau nak mula berkawan dengan seseorang makan masa lama. Pastu susah nak move on atau susah nak terima hakikat atau benda baru. huh susah jugak nak terangkan. Masa awal kerja dulu, hampir 3 bulan saya tak makan waktu rehat, maksud saya makan nasi. Bila waktu rehat je pergi surau makan biskut yang bawak siap-siap dari rumah. Orang ajak rehat pun tak ikut. Sebab orang kat sana semua dah berusia. Sebaya parents saya. Ada je yang muda tapi sorang kahkah. Pastu makcik makcik kat situ suka cakap benda yang tak sepatutnya, yang orang dah kahwin je tahu. Kalau cakap apa-apa mesti nak kaitkan dengan benda macam tu. Aduh malu pulak nak cerita. Pastu pasal dalam bilik pun cerita kat orang luar. Tak malu langsung.

Pergaulan orang kat sana pun bebas sangat. Lelaki dengan perempuan tak ada batas langsung. Selamba je sentuh, peluk lengan atau tarik tangan. Pastu makcik pakcik salam lelaki perempuan. Dan kat sana saya tengok ramai yang tak solat. Padahal semua dah berkeluarga. Dalam department saya tu yang muda je ramai solat, yang tua pun ada tapi tak semua. Ada yang umur 50 lebih, tak pernah solat kat situ tapi dia cakap kat rumah dia solat. Err. Tak faham la. Macam mana la dorang ni kat rumah. hmm. Sedih pun ada sebab tak mampu nak ajak dorang solat dah rasa bersalah. Kadang kalau lepas solat ada orang tanya 'dari mana tak nampak pun tadi?', saya pulak yang malu nak cakap yang saya baru lepas solat, takut dorang malu. huh. Saya tak pernah lalui benda macam ni sebelum ni, masa mula-mula tahu yang orang kat situ ramai tak solat saya terkejut sebab macam tak percaya semua dah jadi mak bapak orang kot. 

Masa bulan puasa tahun lepas, ada je yang tak puasa. Bau rokok kuat sangat. Masa mula-mula bau tu, saya masih cuba fikir positif. Tapi bila setiap hari bau asap rokok pastu buat-buat pakai minyak angin bagi hilang bau, nampak sangat tak puasa. Pastu yang perempuan pulak, macam hari-hari je period sebab time rehat je pergi kantin. haih. Solat jumaat pun ramai je tak pergi. hmm Bila lalui benda macam ni, buat saya rasa nak berhenti kerja. Nak duduk dengan family je. Takut. Eh macam panjang pulak, hmm lain kali la cerita lagi, penat la nak taip. Esok dah nak balik Johor. Urgh. Saya harap ada rezeki untuk saya kerja kat Terengganu ni. Kerja yang dekat dengan rumah. Amin. Babaii ^^

You Might Also Like

1 budak awesome !

  1. gud luck ...hope dpt la kerja yg sesuai...senang2 jalan2 la ke blok eyra https://hanaxafyra.blogspot.my

    ReplyDelete