Sunday, 18 June 2017

23 Ramadhan

Hi, assalamualaikum.


Hari ni dah 23 ramadhan. sobs. Tinggal seminggu je lagi nak raya. Rasa macam sekejap je masa berjalan kan, eh berlari.Tahun ni buat persiapan raya macam tak teruja sangat sebab duduk sorang dan jauh dari keluarga. Bulan puasa pun tak rasa sangat. haih. Puasa tahun ni aku rasa macam penuh dengan dugaan kahkah. Aku sempat berpuasa bersama keluarga tapi untuk dua hari je. tsk. Masa hari pertama dengan kedua puasa, aku balik terengganu sebab tu je peluang yang ada dan nasib baik Johor cuti masa hari pertama puasa so dapat la cuti tiga hari. Tapi hari ketiga puasa tu aku dah bertolak ke Johor. Walaupun cuma dua hari, aku tetap bersyukur hihi.

Tapi hari aku naik bas tu sadis betul, bas yang aku naik tu patutnya bertolak pukul 9.30 pagi. Aku dah plan cantik dah, kalau ambik tiket pagi ni, aku boleh sampai Johor petang sebelum berbuka, so aku tak mengganggu masa berbuka adik aku. Oh lupa nak cakap, adik aku kerja kat Johor jugak, baru setahun kat sini. Okay sambung. Sebab aku suruh adik aku tolong ambik aku hari tu, aku tak nak la menyusahkan dia. Tapi malangnya plan aku musnah. Bas buat hal pulak. Masa tu aku naik bas SP Bumi. Aku beli tiket awal kot. Seat single dan tingkat atas. Hari tu dah la bas datang lambat dalam setengah jam lebih, aku siap pergi kaunter tiket lagi, aku tanya "bas lambat lagi ke? Agak-agak bas sampai dalam pukul berapa?" orang yang jaga kaunter tu boleh jawab macam ni "bas lambat". Tu je? Aku tahu la bas lambat, kalau bas dah sampai aku takde la pergi tanya dia. pfft. Menduga kesabaran aku betul la hari tu, dah la hakak puasa. haih. Pastu bas menuju ke Pasir Gudang muncul, tapi hampa lagi, janji bas lain tapi yang sampai bas lain. Bas dua tingkat jugak, tapi semua seat kat atas je. Dah la semua double, sempit pulak tu. Perjalanan jauh kot, sakit pinggang aku. Tapi aku tetap menempuhi dengan penuh kesabaran, huh. Tak cukup dengan tu, jalan sesak pulak dan akhirnya aku berbuka dalam bas. haih. Makan roti sardin dengan minum air kotak vico. Tragis betul hari tu.

Dan sepanjang puasa ni jugak, kebanyakkannya aku berbuka puasa dalam kereta haha. Minum air kotak je, bila sampai rumah makan apa yang ada je dan hasilnya berat aku turun 5kg hewhew. Kadang aku rindu nak berbuka dengan family. sobs. Kalau kat rumah semua mak aku sediakan. Kat sini aku kena usaha sendiri. Kalau tekak tiba-tiba nak makan masakan Terengganu, aku cuma mampu menangis di bucu katil. tsk tsk. Kalau pergi bazar ramadhan kat sini aku tengok semua menu kebanyakkan sama je. Bosan. Nak makan sedap-sedap kena masak sendiri. Nak masak pulak tak sempat sebab sampai rumah dah dekat pukul 7. huh. Boleh je nak masak tapi makan lambat sikit la, aku je malas. hihi.


Rindunyaaa dendeng mak. Nak balikkk tsk tsk.
Dapnya dapat makan dengan nasik panas panas ni. huhu

No comments:

Post a Comment